Verslag Webinar ‘God in de Supermarkt’ – donderdag 15 april

Donderdagavond 15 april vond de webinar ‘God in de Supermarkt’ plaats. Voor deze webinar georganiseerd door GroeneKerken, met gastspreker Alfred Slomp, meldde maar liefst 230 mensen zich aan.

Tijdens de webinar stond de vraag centraal op welke manier we keuzes maken in de supermarkt. Op interactieve wijze ging Alfred het gesprek aan met de deelnemers en ging de avond van start met de vraag welk type vlees je het liefst koopt; gewone kip, scharrelkip, biologische kip of de vegetarische variant. Via een handgebaar voor de camera konden deelnemers hun keuzes kenbaar maken en waar de durf er was toelichten.

Opvallend was dat er voor onze keuzes vaak geen eenduidig antwoord te bieden is. Alfred Slomp zette wel 4 basismotivaties uiteen waarop we onze keuzes in de supermarkt kunnen baseren, namelijk het welzijn van de boer, jezelf als consument, het dier of het milieu.
In breakoutrooms konden de participanten hun koopgedrag in kleine groepjes bespreken en tips uitwisselen.

In ons keuzegedrag als consument is vaak ‘cognitieve dissonantie’ terug te zien, zo legde een deelnemer uit. Alfred bevestigde dit door uit te leggen dat het nodig is om de kloof tussen arm en rijk te verkleinen door ander koopgedrag te vertonen, maar dat in de praktijk bij de consument vaak een groot verschil zichtbaar is tussen wat je als burger vindt en wat je als consument koopt. Ook wel de ‘behavior gap’ genoemd.

In deel 2 van de webinar werd besproken of de Bijbel onze inspiratie kan zijn in de supermarkt. Letterlijk staat er niet aangegeven welk pak hagelslag we uit de schap moeten pakken. Toch werd via een korte quiz zichtbaar hoeveel aandacht er in menige discussie van individuen of kerk wordt besteed aan kwesties die in de bijbel minimaal aan de orde lijken komen. Terwijl in de bijbel echter meer dan 2000 teksten over armoede en ongerechtigheid staan. Een onderwerp dat direct verbinding heeft met een duurzame levensstijl en het creëren van een eerlijk systeem en verdeelsleutel. Een onderwerp dat we mogelijk in onze kerken en omgeving te weinig op de agenda hebben staan, gezien de nadruk die er vanuit de bijbel op gelegd wordt.

De webinar werd beëindigd met het onderwerp ‘voedselverspilling.’ Vanuit cijfers werd bekend dat er wereldwijd genoeg voedsel wordt geproduceerd om de volledige wereldbevolking mee te kunnen voeden. Toch sterven er dagelijks nog honderden mensen aan ondervoeding. De deelnemers en Alfred wisten een grote hoeveelheid aan tips uit te wisselen om elkaar te voorzien van goede ideeën om verspilling tegen te gaan, van het uitdelen van kliekjes in je eigen straat via een buurtapp tot het maken van soep van broccolistronken.

Dit interactieve webinar is niet terug te kijken omdat we de privacy van de deelnemers graag willen waarborgen. Je kunt via www.godindesupermarkt.nl meer informatie vinden over Alfred en deze workshop. De volgende webinar van GroeneKerken vindt plaats tijdens het event Groengelovig op 27 en 28 mei. Via groenekerken.nl kun je je opgeven voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten. Ook kun je je via de website opgeven als groene kerk.