Veelbelovende start GroeneKerkenactie

Zaterdag 15 december werden in de Opstandingskerk in Houten de eerste Groene Kerk plaquettes uitgereikt aan vertegenwoordigers van kerken uit het hele land en van allerlei pluimage. Twaalf van de eerste twintig Groene Kerken waren aanwezig, te midden van meer dan honderdveertig enthousiaste bezoekers. Om de feestelijke uitreiking (door Carla van der Vlist van Kerk in Actie en Marco van der Graaf van Tear) heen voltrok zich een programma met inleidingen, cabaret, workshops en heel veel netwerkcontacten.

Martine Vonk  (Noach Alliantie en ARocha Nederland) pleitte in haar toespraak voor duurzaamheid als integraal onderdeel van geloven en een duurzame levensstijl van genoeg in de actuele spanningsvelden van ‘ik-wij’, ‘nu-straks’ en ‘materie-geest’ en. Zo’n levensstijl kan iedere dag beginnen, met kleine en grote stappen. Jos van Oord (oud-voorganger van groeiwijken in Amersfoort, tegenwoordig als coach actief) vertelde over zijn ervaringen in kerkelijk opbouwwerk. ’Eigen aard is goud waard’ was één van zijn motto’s in een lang pleidooi voor positieve energie, vermijden van krampachtigheid en durf om te doen wat je raakt. Nog een tip:  ‘Voeg aan de drie P’ s van duurzaamheid,  People, Planet en Profit ook die van Plezier en Pneuma – geestkracht – toe’

Tussen deze stevige betogen vormde het optreden van ‘TimZingt’ een welkome ontspanning. Met hilarische liedjes en sketches hield hij de groene kerkleden een prettige en prikkelende lachspiegel voor.

Na een lange pauze met volop gelegenheid om kennis te maken met bestaande en nieuwe initiatieven en ruimte voor waardevolle netwerkcontacten, werd het programma voortgezet met twee rondes workshops, vol informatie en ervaringen over allerlei onderdelen van theorie en praktijk van groen kerkelijke beleid, van communicatie tot financieel beleid.

Deze eerste Groen Kerkendag georganiseerd door Kerk in Actie, Tear en de Noach Alliantie, was een veelbelovende start van een campagne die drie jaar gaat duren. In die tijd moet het aantal Groene Kerken in ons land tot minstens honderd uitgroeien.

Kees Tinga.