Steeds meer moskeeën kiezen voor duurzaam

vertegenwoordigers groenemoskee
V.l.n.r. dhr. Aydin Ilgar (vertegenwoordiger ISN Diyanet), dhr Jan Vroonland (vertegenwoordiger GroeneKerken), Hüseyin Sen

In navolging van het project GroeneKerken kiest ISN Diyanet ervoor om haar achterban te stimuleren om concrete stappen te zetten in verduurzaming. De islamitische stichting Diyanet vindt het belangrijk om groen en duurzaam te zijn. Dit doen zij vanuit de urgentie van de klimaatproblematiek en de overtuiging dat geloof en verduurzaming alles met elkaar te maken hebben. Na de introductie van het startpakket ‘GroeneMoskee’ is nu ook informatie te vinden op de website www.groenemoskeeen.nl.

Samenwerking GroeneKerken en GroeneMoskeeën

De ontwikkeling van de website is een nieuwe stap in de samenwerking tussen ISN Diyanet en GroeneKerken. In juli 2016 werd door deze partijen een samenwerkingsverklaring ondertekend met als doel informatie te delen en elkaar te helpen duurzaamheid te promoten bij de eigen achterban.

Duurzaamheid

Inmiddels hebben zich al 17 moskeeën zich gemeld als groene moskee. Met trots schroeven zij het  bordje “Wij zijn een groene moskee” aan de gevel . Groene moskee word je vrijwillig, maar het is niet vrijblijvend:elk jaar zet je met elkaar een duurzame stap. Het bordje helpt daaraan te herinneren.

Veel moskeeën zijn ook al bezig met concrete aanpassingen om de moskee te verduurzamen. Zo hebben diverse moskeeën sensoren voor de verlichting en de kranen in de ruimte voor rituele wassing voor gebed om verspilling te voorkomen. Ook warmtepompen en zonnepanelen zijn meer en meer gemeengoed en bij nieuwbouw wordt rekening gehouden met duurzame aanpassingen.

Hierdoor leren christenen en moslims elkaar beter kennen met een onderwerp dat 100% verbindt. Zo zijn we bruggenbouwers en werken we samen aan vrede en gerechtigheid.

Ga voor meer informatie naar www.groenemoskeeen.nl