Nieuwe berichten van de Lutherse jongerendelegatie op de klimaatconferentie in Lima

De link hierboven verwijst naar een blog over hoe de VS zich van de gemaakte afspraken probeert los te maken. Nu de discussies zich vooral focussen op de financiële aspecten proberen enkele landen te ontsnappen aan verantwoordelijkheden. Iedereen wil wel helpen de klimaatveranderingen tegen te gaan, maar hoe dat zo eerlijk en zo goed mogelijk kan….dat is nog even lastig.

Rijke landen vinden opwarming met 4 graden acceptabel

De klimaatonderbesprekingen van de COP20 in Lima leiden tot veel discussie. 4 december is afgesloten in Peru met de conclusie dat de rijkere landen een stijging van 4 graden celsius nog okay vinden. Dat terwijl alle landen het eens zijn met de noodzaak de opwarming te beperken tot 2 graden celsius. Wetenschappelijk onderzoek toont dat een verhoging van meer dan 2 graden ongunstig is en dat met de huidige voorstellen van de landen deze opwarming al in 2040 bereikt zal worden. Dat betekent dat we met dit tempo van vervuiling een groot probleem gaan krijgen.

Om het antwoord op deze vraag te krijgen, kan je de persconferentie van onze groep bekijken. De link hierboven geeft toegang. Zoals Martin (leider van onze delegatie) al zegt is het moeilijk je soms iets bij klimaatverandering voor te stellen in ons veilige Europa. Als je in Tuvalu of Peru woont is dit wel anders! In West-Europa  liet een onderzoek afgelopen week nog zien dat ondanks de toename van extreme weersomstandigheden en natuurrampen het grootste gedeelte van de mensen niet in klimaatverandering gelooft of in de voorspelling dat dit erger zal worden. Het is akelig stil in Nederland rondom deze besprekingen.