Martine Vonk overleden

Tot ons grote verdriet is inspirator Martine Vonk op 45-jarige leeftijd overleden op donderdag 14 november j.l.. We zijn enorm dankbaar voor het leven van Martine Vonk en voor alles wat zij heeft mogen betekenen.

Martine was een krachtige vrouw die vele rollen kende; moeder, vrouw, vriendin, maar ook: onderzoeker, schrijver, pionier, docent en actief kerkganger. Duurzaamheid was haar passie. Sinds 2016 stond het leven van haar en haar gezin op z’n kop vanwege de diagnose ‘uitgezaaide borstkanker’. Ondanks de diagnose besloot ze van betekenis te willen zijn voor haar omgeving.

Martine startte in 1996 met het initiatief “Time to Turn’, een christelijke jongerenbeweging die vanuit het geloof in Jezus jongeren stimuleerde om te kiezen voor een bewuste levensstijl die streeft naar duurzaamheid en recht

In 2011 promoveerde zij aan de VU gepromoveerd bij het Instituut voor Milieuvraagstukken en het Blaise Pascal Instituut en tot 2016 werkte Martine als lector Ethiek en Technologie bij Saxion in Deventer/Enschede, waar ze zich bezighield met de vraag wat de impact was van technologie op mens en samenleving

Door haar bijdragen in de vorm van spreker, trainer, schrijver en bestuurslid wist Martine vele kerkgemeenschappen en organisaties te motiveren om de kwaliteit van leven te verkiezen boven de kwaliteit van leven. Martine demonstreerde in haar woorden en daden hoe het mogelijk was om te genieten van genoeg.

Martine was ook betrokken bij het werk van GroeneKerkenactie, door mee te werken aan de GroeneKerkendagen en kerkavonden als spreker en inspirator.

Tijdens de laatste GroeneKerkendag ‘Groen Geloven’ ontving Martine Vonk, namens alle betrokken partners, een eerbetoon voor al het werk dat zij heeft mogen doen als voorvechter van duurzaamheid.

In één van haar laatste interviews gaf ze een advies mee aan iedereen die wil werken aan de kwaliteit van leven: “Wanneer we teruggaan naar de verwondering, beseffen we wat het betekent dat we verbonden zijn met anderen en met de aarde. Verwondering geeft ruimte en betekenis aan begrippen als liefde en hoop. Het is een voorwaarde om de focus te verschuiven van kwantiteit naar kwaliteit.”

Martine, we zullen je missen. Jouw pleidooi voor een andere levensstijl en zorg voor de schepping zullen we blijven voeren de komende jaren.