Close this search box.

Leuk, leerzaam, er is in mei heel wat te doen bij de Groene Kerken!

Verschillende ‘groene kerken’ in het land meldden ons hun leuke, leerzame activiteiten. Verder is er een interessante middag voor mensen die met duurzaamheid aan de slag willen in hun eigen geloofsgemeenschap of op hun werk. U kunt gratis aan deze middag deelnemen. Hieronder staan de details van al deze aantrekkelijke initiatieven.

Wereld Fairtrade Dag in Colmschate (Deventer)

Ga eens eerlijk winkelen in Deventer! Op zaterdag 11 mei a.s. is het Wereld Fairtrade Dag: de dag waarop wereldwijd aandacht gevraagd wordt voor eerlijke handel. In Deventer is een Eerlijk Winkelen route uitgezet in de binnenstad. U vindt die route op http://www.eerlijkwinkelen.nl/Steden/Deventer/default.aspx De Protestantse gemeente in Colmschate-Schalkhaar (gemeente Deventer) heeft zich hard gemaakt voor het ontstaan van deze route. Op 11 mei is er reden voor een nieuw feestje! In het winkelcentrum naast de kerk van de Protestantse gemeente sluiten zich nog eens twaalf winkeliers bij de route aan! Om dit te vieren krijgt wethouder Jos Pierey die dag om 15.00 uur de Eerlijke Winkelroute officieel overhandigd op het winkelplein in het winkelcentrum van Colmschate.

Eerlijk Winkelen is een landelijk initiatief met het doel om de consument kennis te laten maken met eerlijker en milieuvriendelijker consumeren. Eerlijker in termen van geen kinderarbeid, betere lonen en arbeidsomstandigheden. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Fairtrade ambassadeur van de landelijke Fairtrade gemeentecampagne Jan Vroonland, mobielnummer 06-10106962, email jvroonla@xs4all.nl. Jan Vroonland is ook voorzitter van de kerkenraad van de Protestantse gemeente in Colmschate – Schalkhaar.

Scheppingsdag in Heerhugowaard

Op zaterdag 25 mei a.s. organiseert de kerkelijke gemeente Hart voor Heerhugowaard samen met de zorgboerderij Astresia tussen 11.00 en 17.00 een Scheppingsdag. Deze biologische boerderij is te vinden aan de Veenhuizerweg 33A, 1704 DP Heerhugowaard. Deze gezellige familiedag zal in het teken staan van de relatie van God met zijn schepping. Mensen krijgen op de boerderij een rondleiding door de kassen, kinderen kunnen hun eigen groente of kruid potten en er is informatie over de schepping. Er kan een ritje worden gemaakt op een paard en mensen kunnen (tegen betaling) een broodje en biologische soep eten. Ook zijn er oud Hollandse spelletjes zoals spijkerpoepen en hoefijzerwerpen. Al met al beloofd het een mooie dag te worden waarbij de gemeente hoopt “dat mensen ervaren dat God ook vandaag de dag in de schepping aanwezig is en dat we dankzij zijn genade deze mogen gebruiken en delen met anderen”.

Duurzaamheidsdag in Naaldwijk

Op zaterdag 25 mei a.s. is het Duurzaamheidsdag in Naaldwijk. De Oude Kerk in Naaldwijk is daarbij het middelpunt.

Op deze Duurzaamheidsdag, die plaats vindt in het centrum van Naaldwijk, staat het informeren en adviseren van bezoekers over een duurzame lifestyle en duurzame producten uit de regio centraal. Dit alles op een ongedwongen en plezierige manier. Zo zijn er inhoudelijke lezingen in het Heilige Geest hofje, staat de Oude Kerk in het teken van duurzaam en gezond voedsel en is er een speciaal gedeelte waar kinderen proefjes kunnen doen rond het thema water. Ook is er ruimte voor bedrijven om hun duurzame producten te promoten en/of te verkopen op het Wilhelminaplein.

De Duurzaamheidsdag wordt georganiseerd door de werkgroep ‘Lekker Duurzaam’ van de Hervormde Gemeente Oude Kerk Naaldwijk en door Platform Duurzaam Westland, opgericht door de gemeente Westland, een aantal ondernemers en betrokken Westlanders. Dit platform gaat alle krachten rondom duurzaamheid bundelen en samen met de partners bevorderen dat Westland een nog duurzamere gemeente wordt. Het streven is om samen te werken aan een gezonde waardevolle samenleving met respect voor de aarde, voor elkaar en daarbinnen een duurzaam economisch systeem te realiseren.

Voor meer informatie over Duurzaam Westland kunt u contact opnemen met de project coördinator via 0174-670810. Zie eventueel ook: http://www.duurzaam-westland.nl/?page=duurzaamheidsdag

Spelenderwijs duurzaam in Amersfoort

Op dinsdag 28 mei a.s. kunt u zonder kosten van 13.30 tot 16.30 deelnemen aan een workshop over duurzaamheid. De workshop is bedoeld voor vrijwilligers en professionals die betrokken zijn bij het ontwikkelen van leer- en ontmoetingsactiviteiten in geloofsgemeenschappen en levensbeschouwelijke organisaties (bijv. commissie vorming en toerusting, diaconie, mov-werkgroep, werkgroep kerk en milieu, e.d.). Bijzondere deskundigheid over duurzaamheid is niet nodig. De workshop wordt gehouden in De Herberg, Watersteeg 85, 3824 EL Amersfoort. De locatie in Amersfoort-Noord is eenvoudig met buslijn 2 (halte Zonnewijzer) vanaf NS station Amersfoort te bereiken. U kunt zich aanmelden door een e-mail te sturen naar info@duurzaamheidentalenten.nl  Meer uitleg vindt u op: http://www.duurzaamheidentalenten.nl/extra/testpagina/  De workshop wordt georganiseerd door het Landelijk Bureau DISK.