Klimaatwakers: waken tijdens de formatie

GroeneKerken is aangesloten bij de Klimaatwakers.

Sinds 19 april waken er 7 dagen per week, 24 uur per dag, mensen voor het klimaat. Overdag bij het Catshuis in Den Haag, ‘s avonds en ’s nachts online vanuit huis. Het doel van de wake is om uitdrukking te geven aan de grote bezorgdheid over de toekomst van de aarde en aandacht voor het klimaat te vragen van de politieke partijen die proberen een kabinet te formeren.

We roepen jullie op om als kerk mee te doen als klimaatwaker. Je kunt bijvoorbeeld een nacht ‘adopteren’.

De groene kerk Johannescentrumgemeente in Utrecht deed al mee. Hanny van Dommele (70) waakte twee keer ’s nachts. Ze vertelt: “De eerste keer, op 29 april, deden we als kerk mee. Van 20:00 – 22:00 uur waakten de tieners in de kerk.”
Zij speelden het spel RENT, van Kerk en Milieu. Het spel lijkt op Kolonisten van Katan, maar al snel wordt duidelijk dat de keuzes die je maakt voor het bouwen van jouw samenleving gevolgen hebben voor het milieu. Daarover gingen ze na het spel in gesprek.

Om 22:00 uur werd de wake door de jongeren overgedragen aan nieuwe wakers uit de Johannescentrumgemeente. Om 0:00 uur was het de beurt aan Hanny. “Ik zat achter mijn laptop, samen met iemand anders uit de gemeente, die in zijn huis achter zijn laptop zat. Via een link van Klimaatwakers kun je elkaar zien en met elkaar praten. Bij de overdracht waren we eerst drie minuten stil en hebben we een kaars aangestoken. Daarna heb ik het boekje ‘Overvloed en overgave’ van Arjan Plaisier zitten lezen. En om wakker te blijven, maakte ik tussendoor een Zweedese puzzel. En af en toe praatte ik even met degene die ook zat te waken.”

Wat drijft Hanny om mee te doen aan de wake? “De aarde is mij zo lief, en die wordt verpest door de mensheid. Daar wil ik wel een paar uurtjes voor opblijven.”

Zondag 2 mei deed ze voor de voor de tweede keer mee. “Ik had mijzelf opgegeven en heb samen gewaakt met iemand die ik niet ken.” Samen met de groep die de wake overdroeg aan Hanny, zongen ze het lied ‘Als alles donker is’. Daarna heeft ze weer stil gewaakt, midden in de nacht. “Je mag geen muziek aanzetten. Waken is zonder geluid van radio of tv. Praten met je medewakers mag wel.”

Hanny roept andere groene kerken op om ook mee te doen met Klimaatwakers. “Het is de bedoeling dat het 24 uur per dag doorgaat. Daar zijn veel mensen voor nodig.” Ze ziet het meedoen aan de wake als de groene stap van dit jaar, die zij samen met haar kerk zet. En als het aan Hanny ligt, blijft het hier niet bij. “Vanmiddag stuur ik een brief naar onze kerkenraad over de Klimaatwakers. Ik vind het belangrijk dat we er met elkaar over blijven praten.”