Klimaatconferentie Lima – interreligieuze wake.

Een jongerendelegatie van de Lutheran World Federation is bij de klimaatconferentie in Lima. Maak hier kennis met hen. We zullen de komende dagen hun nieuws op deze site doorgeven.

Gisteren was het zover. Op de vooravond van de COP20, de VN Klimaatbesprekingen in Lima, werd er een wake gehouden voor het klimaat. Dit gebeurde vlak bij het gebouw waar de besprekingen vanaf vandaag plaats gaan vinden. Christiana Figueres, het hoofd van de UNFCCC, en Manuel Pulgar-Vidal, de Peruviaanse minister van milieu en president van de COP20-CMP 10, spraken beiden het publiek toe. Daarna werden kaarsen symbolisch aangestoken om het einde van een jaar maandelijks vasten te vieren.

Duizenden mensen die meedoen met Fast For the Climate hebben nu al een jaar lang iedere eerste dag van de maand minder gegeten om zo aandacht te vragen voor het klimaat en de regeringen aan te sporen tot actie.

Alle kaarsjes in het donker trokken de aandacht van de media en vanochtend vroeg waren er al meerdere berichten op Spaanstalige nieuwssites te vinden zoals de AP en de AFP maar wordt ook al vermeld op verscheidene sites bij het internationale nieuws.

Eerder dit weekend ontving de Lutheran World Federation een brief van Christiana Figueres. In de brief benadrukt Figueres de morele verplichting van alle leiders ter wereld, ongeacht hun religie, om op te komen voor onze planeet en verantwoordelijkheid te nemen. Ze moedigt de Lutherse Wereld Federatie aan en verwelkomt het initiatief van de LWF actie Fast For the Climate.