Klimaatalarm en gebedsdienst op 14 maart

gebedsdienst twitter

Laat op 14 maart je stem horen voor het klimaat

In het weekend van 11 t/m 14 maart wordt in heel Nederland aandacht gevraagd voor de klimaatcrisis. Vanwege de urgentie van de klimaatproblemen roepen de initiatiefnemers van het klimaatalarm op om te stemmen voor eerlijk en daadkrachtig klimaatbeleid. Op meerdere locaties door heel Nederland (of gewoon vanuit huis) kun je je stem laten horen: voor een eerlijk en daadkrachtig klimaatbeleid.

Diverse christelijke organisaties, waaronder GroeneKerken ondersteunen het klimaatalarm. Projectleider Matty van Leijenhorst van GroeneKerken:

“Als GroeneKerken willen we laten zien dat klimaatproblemen ons aan het hart gaan. We vinden het ontzettend belangrijk dat ook de christelijke politiek zich de komende jaren zal inzetten voor daadkrachtig klimaatbeleid, waarin oorzaken worden aangepakt en slachtoffers worden geholpen.”

Bid op 14 maart, om 15:00 uur mee met de christelijke online gebedsbijeenkomst, georganiseerd door de partners binnen GroenGelovig. We zullen gezamenlijk in gebed te gaan, om te bidden voor politici, mensen wereldwijd die nu al last hebben van klimaatverandering, bedreigde diersoorten en de schepping die lijdt. Voorafgaand kunnen als klimaatalarm de kerkklokken worden geluid om de urgentie aan te geven. Meer informatie volgt via www.groengelovig.nl/klimaatalarm

Context

De klimaatcrisis, die in ons land steeds meer in temperatuur, droogte en afnemende biodiversiteit voelbaar wordt, maakt in andere gebieden op aarde (zoals in delen van Azië, Afrika en in het Amazonegebied) het leven voor mensen al bijna onmogelijk. Het jaar 2020 was het warmste jaar aller tijden met de meeste stormen en orkanen ooit! Bedoeling van het klimaatweekend is een duidelijk signaal te geven richting de politieke partijen: ‘Maak van klimaat topprioriteit tijdens de campagne en de formatie’. In meer dan 30 plaatsen in het land maken mensen al plannen om dit signaal kracht bij te zetten.

Uit onderzoek van I&O Research blijkt dat de meeste kiezers zich zorgen om het klimaat en dat 57 procent dit ook meeneemt in hun stemoverweging.

In de verschillende geloven en religies in Nederland wordt het beschermen van de aarde als een religieuze waarde ervaren. Wij erkennen dat het voortbestaan en welzijn van de mens sterk verbonden is met het welbevinden van de aarde. Daarom nodigen wij jou, die zich verbonden voelt aan een van de geloofsgemeenschappen in Nederland, van harte uit om binnen je eigen geloofsgemeenschap mee te denken en mee te doen aan dit klimaatweekend van 11 t/m 14 maart. Dat is mogelijk door deze oproep te verspreiden en mensen te inspireren en te ondersteunen.

Samenwerking

GroeneKerken neemt deel aan de samenwerking van de Klimaat & Geloofgroep binnen het klimaatalarm, met als partners: GroeneKerken, Groene moslims, NieuwWij, Kerken PKN Amsterdam, A Rocha, Micha Ned, Laudato si’-werkgroep Nederland, Netwerk Katholieke vrouwen

Het klimaatalarm wordt ondersteund door: Milieudefensie, FNV, Greenpeace, DeGoedeZaak, Extinction Rebellion, Code Rood, Fridays For Future, Fossielvrij NL, Oxfam Novib, De Woonbond en Grootouders voor het Klimaat.