Groene kerk De Ark in Duurzame 100

Ieder jaar presenteert dagblad Trouw de Duurzame 100. Een lijst van groene denkers en doeners. Net als in 2019 dit jaar geen wetenschappers, politici en mensen uit het bedrijfsleven in de lijst: het burgerinitiatief staat centraal. Op nummer 97 staat de Protestantse Gemeente Hoofddorp. Net als alle groene kerken zet kerkgemeenschap De Ark zich in voor het milieu en verdient daarom een plek in de duurzame 100.

Tekst in de Trouw:

Dat kerken midden in de samenleving kunnen staan, bewijst De Ark in de Haarlemmermeer. De kerk werkt samen met het lokale natuur- en mileucentrum, biedt onderdak aan Repair Café, richtte een Energiebank op om mensen te adviseren over verlaging van hun energierekening en te helpen bij woningisolatie, heeft uiteraard zelf ook zonnepanelen op het kerkdak en wordt inmiddels opgesierd met een ‘verticale’ tuin, waar het krioelt van de insecten. De kerk organiseert verder in oktober ‘groene vieringen’. Bij de Groene Kerk is de overtuiging dat mensen hun inspiratie halen uit de natuur en dat ze zich dan beter verbonden weten met de wereld om hen heen, de medemens en de organisaties die helpen en inspireren. De actieve kerk uit Haarlem stond vorig jaar op 92 in de Duurzame 100.

Meer informatie over Protestantese Gemeente Hoofddorp