Close this search box.

Geweldig werk door Stichting Manna in Noord-Holland

Uit de nieuwsbrief van Stichting Manna, februari 2015

Eerst nog even een terug blik op 2014:  Het is een jaar geweest met veel nieuwe inzichten en ontwikkelingen. Zo zijn we ‘maar’ twee keer het land opgeweest om te snijden. Door de hoge temperatuur groeide de broccoli heel snel. In de tijd tussen oogsten en planten konden wij niet het land op.

De hoeveelheden die we mochten doorzetten naar de voedselbanken zijn enorm toegenomen. In augustus schreef ik nog dat wij 186 ton aan groente (broccoli, wortelen, witte kool, spruiten, uien en aardappelen mogen doorleveren aan de voedselbanken. In week 52 hebben we een grote partij aan uien afleveren. Dat maakt een totaal van 300 ton voor dit jaar.

Het aantal vrijwilligers is in het nieuwe jaar uitgebreid met Jack Pater en Ton Stoop beide uit Heerhugowaard  en daar zijn wij als bestuur heel blij mee. Het is goed om ze bij de bestaande groep te noemen t.w.:  Johan Heusinkveld, Dik Michielen, Jorrit de Bruin, Pim de Vries, Jan Rood, Cor Hagen,Bouke Schaafsma en Cor Hagen.

Ook de zomer leveranciers zijn constant en en voor de winterperioden hebben de leveranciers toegezegd dat zij ook weer gaan leveren:

Firma Appelman; Gebroeders van der Burg; Nico Groot, Mts. TP.Potjes./C Potjes-Rus; Gro-Gro (Joppert Groot), Sjaak en Marjon Kroon; BarendregtAgro en Arie Noordermeer.

Via de Vereniging van Voedselbanken Nederland heb ik een gesprek gehad met mevrouw  Rian van Dam. Zij is verbonden aan Greenport te Enkhuizen. Als zij hun leden oproepen om de producten die niet voldoen aan hun kwaliteitseisen te schenken aan onze Stichting dan wordt het tijd om te nog een lijn te automatiseren.

Distributie Centrum  (DC) Amsterdam van de voedselbank had ons een hal aangeboden van 600 m2. Wij als bestuur bestudeerden deze optie temeer omdat voedselbank Amsterdam elke dag mensen kan leveren die zelfstandig/onder leiding producten via de uitzoek/inpaklijn onze producten kunnen verwerken.

Het toegezegde bedrag van de Rabobank Alkmaar mogen wij ook gebruiken voor de uitzoek/inpaklijn bij het DC Amsterdam. Hiervan ontvingen wij op even voor kerstavond bericht.

2015:  Uit onderzoek dat wij instelde, na de toezegging van DC Amsterdam, bleek dat de huidige huurder niet wist of hij wel wilde vertrekken. Ook het geld voor de huur van het pand was niet geregeld. Dus hebben wij als bestuur besloten hier geen energie meer in te steken.

Op dat moment ontvingen we een e-mail van gemeente Alkmaar met de boodschap dat voedselbank Alkmaar op de huidige plek blijft bestaan en dat wij als Stichting MANNA  de hal ernaast kunnen gaan inrichten. Nog even wachten !! op brandtechnisch onderzoek en dan wordt het pand vrijgegeven.

Uit de Noordkop komen op dit moment veel producten, aardappelen en wortelen die uitgezocht moeten worden. Nu wordt er door de leden van de Stichting Landzijde (zorgboerderijen) veel uitgezocht. Over ruim een maand gaan deze mensen weer hun normale werk in de kassen oppakken en dan wordt het uitzoekwerk gestaakt. Dus moet ook daar een oplossing voor worden gevonden. De sorteerruimte in Alkmaar bied die mogelijkheid.

Op 23 januari  zijn Ad en ondergetekende naar de opening van Soupalicious geweest.

Dit stond in de uitnodiging; “ In Amsterdam is men gestart  met de productie van voedzame maaltijdsoepen op basis van retourstromen voedsel.  Deze maaltijdsoepen onder de naam Souprise zijn bestemd voor klanten van de Voedselbanken.

Souprise is een initiatief van Voedselbanken Nederland en Soupalicious bv en wordt financieel ondersteund door het ministerie van Sociale Zaken en Stichting Doen. Stichting Manna-Werkgroep Schermer levert een bijdrage door verse restgroenten die na de oogst overblijven op het land beschikbaar te stellen.

In praktijk verkoopt het restaurant Soupalicious elke werkdag biologische maaltijdsoep van 12 – 14 uur. In de middag wordt door mensen die ‘op afstand van de arbeidsproces staan’ soep klaar gemaakt van producten die komen uit het Distributie Centrum Voedselbank Amsterdam. Deze soep wordt snel ingevroren voor de klanten van de voedselbank. Doel is om diverse Soupalicious verkooppunten in Nederland op te richten. Ook daar zullen maaltijden Souprice voor de voedselbanken worden bereid. Doel is om binnen 3 jaar alle klanten van de voedselbanken elke week van een liter ingevroren soep te voorzien.

Niet alleen wij leveren aan de soepen van Souprice. Kant en klare groenten uit de schappen van de supermarkten die niet meer geschikt zijn voor consumptie zijn wel geschikt voor de soep. Zo ook uien die al uitlopen zijn zeer geschikt voor deze soepen. Zie ook de film op onderstaande link.

www.soupalicious.nl

Namens het bestuur,  Jac Smit