Close this search box.

Er is van alles te doen!

Oktober is een drukke maand! Er staat veel te gebeuren. Hieronder wat zaken die ons ter ore kwamen.

Op 5, 12, 19 oktober en op 2 november organiseert ARocha natuurwerkdagen op verschillende plaatsen in het land. Zie voor details: http://arochanederland.ning.com/ Je ziet dan gelijk het mooie, nieuwe logo van ARocha Nederland.

10 oktober Dag van de Duurzaamheid. Ook dit jaar organiseert Urgenda weer de Dag van de Duurzaamheid.  Het programma laat een lange lijst van activiteiten zien, vol creatieve ideeën die lokale groepen ook voor andere momenten dan de tiende oktober kunnen inspireren. Zie www.dagvandeduurzaamheid.nl/activiteiten/

Urgenda timmert ondertussen ook aan de weg met een heuse aanklacht tegen de staat: die schiet tekort in beloofde klimaatacties. Je kunt nog tot 15 oktober samen met Urgenda de dagvaarding tegen de staat tekenen. Op de website van Urgenda wordt uitgelegd waarom deze rechtszaak uit ‘mededogen’ nodig is. Ga voor meer informatie naar  de actiewebsite.

Klimaat & Geloofgroep in Amsterdam

Drie vrouwen uit de Amsterdamse Keizersgrachtgemeente maken zich zorgen over klimaatverandering en vragen zich af of en hoe je daar als gelovige mee kunt omgaan. Bij hun bezinning willen ze o.a. gebruik maken van de klimaatverklaring die de Raad van Kerken enkele jaren geleden heeft uitgegeven.
Op 10 oktober hebben ze een eerste ontmoeting georganiseerd en ze hopen dat er ook vanuit andere Amsterdamse kerken mensen willen gaan meedoen aan dit initiatief. Meer informatie is te vinden op de site van de Keizersgrachtkerk: www.keizersgrachtkerk.nl/klimaatgroep(bron: Kerk in Mokum, oktober 2013).

Op 12 oktober organiseert Bee-living in Doorn een BEEday. Op de website van Bee-living kun je het programma van de dag downloaden. Bee-living staat voor een andere manier van wonen. Op de website staat “Steeds meer mensen hebben het gevoel dat we nieuwe wegen moeten inslaan, ook wat betreft onze manier van wonen. Het woonconcept van Bee-Living sluit bij deze behoefte aan. Bee-Living doe je samen met anderen, bewust van de kwetsbaarheid van ons leefmilieu, met een grote mate van zelfvoorziening en onafhankelijkheid, gezamenlijk vormgevend aan een maatschappelijke functie die ertoe doet, vanuit een christelijke inspiratie” Zie voor alle informatie: http://beeliving.nl/

In de periode van 19 oktober t/m 2 november is er van alles te doen in de net gerestaureerde protestantse kerk in Oisterwijk. Met o.a. aardwarmte en led-lampen is deze oude kerk een heel stuk duurzamer geworden. Zie:  http://protestantsekerk-oisterwijk.nl/index.php?page=activiteiten-2

Op 20 oktober is het Micha Zondag en gaat de preek over corruptie! In kerken van Zuid-Amerika tot Afrika en Europa wordt er dan aandacht gevraagd voor armoede als gevolg van corruptie. Corruptie is een van de belangrijkste veroorzakers van armoede. Veel zuidelijke NGO’s en kerken worstelen er mee, maar ervaren tegelijkertijd dat hier nog veel te weinig aandacht voor is. Daarom roepen met name de kerken uit het ‘Zuiden’ van de wereld de kerken uit het Noorden op om aandacht te vragen voor en te preken over corruptie. Zoals bijvoorbeeld het ontwijken van belasting door Westerse bedrijven in armere landen , waardoor noodzakelijke  voorzieningen als scholen en ziekenhuizen niet van de grond komen.

De Michabeweging is daarom de actie ‘Exposed: shining a Light on corruption’ gestart. Met een speciale petitie, de Global Call, roept het de G20  op om corruptie krachtig aan te pakken. Micha mikt op een miljoen handtekeningen. Het netwerk hoopt deze Global call vervolgens in november 2014 aan de G20 aan te bieden. Voorafgaand aan deze petitie hoopt men dat veel mensen letterlijk stil willen staan bij corruptie door ervoor te bidden en wakes te organiseren rondom dit thema. Daarnaast preken honderden Nederlandse kerken op 20 oktober over Jacobus 5 vers 4 onder het motto: ‘Ik hoor jullie klacht’.  De Global Call is vindbaar via: www.michanederland.nl/zondag/petitie

Eerlijke kleding: het kán, ook op de Heuvelrug! – Van 24 oktober t/m 3 november is het in Nederland Fairtrade Week! Op 28 oktober wordt er in het Cultuurhuis (Kerkplein 2) in Doorn een avond georganiseerd over eerlijke kleding met Lynsey Dubbeld, schrijfster van het boek Mode voor morgen, het eerste boek over duurzame kleding in Nederland. Door de heftige branden in kleding­ateliers van Bangladesh zijn we weer wakker geschud: welke kleding wordt op een eerlijke manier gemaakt en waar is die te koop?
De avond begint om 19.30 uur met ontvangst en uiteraard fairtrade koffie en thee. Om 20.00 uur heet burgemeester Naafs u welkom en maakt Lynsey Dubbeld ons wegwijs in de wereld van eerlijke kleding. Er is een modeshow!
Opgave: graag z.s.m. vanwege de catering (jettybecking@casema.nl) Namens de werkgroep Fairtrade Gemeente Utrechtse Heuvelrug, Jetty Becking