Een tuin als getuigenis

Een paradijsjetuin gkv ommen

De GKV, het Baken in Ommen heeft een prachtige ecologische tuin bij de kerk. Ook staat er een mooi groot insectenhotel voor insecten, wilde bijen en vlinders en er zijn zandplekjes gemaakt en een steilwandje, waar insecten zelf hun gaatjes en gangen kunnen maken. Kortom, allerlei vogels, insecten en vlinders vinden hier hun voedsel en schuilplekken en wandelaars komen tot rust op de bankjes met uitzicht op vogels en bloeiende struiken. En op termijn vindt misschien zelfs de vleermuis en (gier)zwaluw haar plek bij de kerk.

Van netjes naar natuurlijk

Vinsectenhoteloordat deze kerktuin werd omgevormd tot ecologische tuin, was dit een keurige tuin met coniferen en een net, groen gazon. Eigenlijk zoals veel mensen het graag zien. Netjes, onderhoudsvriendelijk en weinig op aan te merken. De boswachter, die in de toenmalige kerkenraad zat, had echter een droom en schreef daarom een groenbeleidsplan die afweek van de norm. Een plan waarin duidelijk werd dat Gods majesteit ook zichtbaar is buiten de kerkmuren. Levende natuur waarin wij Gods hand kunnen zien, waar we van kunnen leren, waarvan we kunnen genieten en wat we tot bloei kunnen laten komen.

Sleutel tot succes

Met dank aan vrijwilligers die maand in, maand uit de tuin onderhouden. Met dank aan fondsen en subsidies voor aanschaf van het insectenhotel, bankjes, zaad en plantjes. Met dank aan de kennis en steeds hernieuwde inzet van gedreven kerkleden is er nu een kerktuin, waarin de pracht van Gods schepping zichtbaar wordt en waarin kerkgangers en voorbijgangers plant- en diersoorten kunnen leren herkennen. De natuur en ook de mens vraagt om plekken zoals deze om te kunnen groeien, bloeien en rusten. Misschien is er ook wel iets mogelijk rondom jouw kerk. Doe inspiratie op tijdens het GroeneKerkenwebinar op 6 oktober en vraag een EKO-scan aan bij A Rocha.

genieten na gedane arbeid

Artikel op basis van gesprek met Arend Spijker