Close this search box.

België, Ierland en Oostenrijk nemen geen verantwoordelijkheid op de COP20 in Lima.

De jongeren van de Lutherse Wereld Federatie volgen de klimaatconferentie op de voet! Ze lieten ons het volgende weten:

Op 1 december ging er een persbericht uit vanuit Lima met de verontrustende mededeling dat drie Europese lidstaten zich van hun verantwoordelijkheden kwijten. Helaas zit daar ook ons buurland bij.

Het bericht geschreven door Bruno Nicostrate is slechts een van de verslagen die melden dat België, Ierland en Oostenrijk geen financiële bijdrage hebben geleverd. Het Groene Klimaat Fonds oftewel Green Climate Fund dient ervoor om te worden verdeeld tussen de landen waar niet genoeg middelen beschikbaar zijn in het geval van een natuurramp, om de CO2 uitstoot te verminderen en veranderingen toe te passen om klimaatverandering tegen te gaan. Alle landen met relatief meer welvaart worden geacht om aan dit fonds geld te doneren zoals het ook ooit is afgesproken.

“De landen die het Groene Klimaat Fonds steunen proberen samen tot een overeenkomst te komen. Al is het duidelijk dat de bedragen nog lang niet genoeg zijn en dat het geld soms ten onrechte is weggenomen van bestaande fondsen voor ontwikkelingshulp. Alle landen moeten hun verantwoordelijkheid nemen, maar vooral de landen die nog niet hebben bijgedragen aan het fonds.” Aldus Petter Lydén, Beleidsadviseur bij Diakonia en lid van Aprodev.