Close this search box.

21 september interreligieuze deelname aan People’s Climate March Amsterdam

Interreligieuze klimaatmars vanuit de Oude Kerk Amsterdam

21 september a.s. (onderdeel People’s Climate March)

Het klimaat verandert, en overal ter wereld stijgt de roep om actie. Op zondag 21 september 2014 vindt de grootste klimaatmanifestatie ooit plaats, de People’s Climate March. Alle wereldsteden doen mee, inclusief Amsterdam.

In Amsterdam is om 18u een groot evenement bij het EYE Filmmuseum, met bijdragen van onder andere het Nederlands Blazers Ensemble en Freek de Jonge. In de uren daarvoor vinden er verschillende “marsen” plaats, uit allerlei hoeken van de stad en zelfs daarbuiten, die samenkomen bij het EYE.

Een daarvan is de interreligieuze klimaatmars vanuit de Oude Kerk. We nodigen u en jou van harte uit om zich hierbij aan te sluiten. De mars wordt onder andere gesteund door de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Deze kerkelijke betrokkenheid is geen wonder. Klimaatverandering is niet alleen een grote bedreiging van Gods prachtige schepping; het gaat ook over mensen. Als de aarde vier graden opwarmt, en dat doet ze bij ongewijzigd beleid, zal dit alle vooruitgang van de afgelopen decennia teniet doen op het gebied van armoedebestrijding, landbouwhulp, het tegengaan van kindersterfte, terugdringen van ziektes, en andere sociale projecten waarvoor zo dikwijls in kerken de collectezak rond gaat. Klimaatverandering treft de kwetsbaarste mensen in ontwikkelingslanden het eerst, maar als honger en ongelijkheid toenemen, is dat tevens een recept voor groeiende internationale spanningen.

• Vanaf 15u verzamelen in de Oude Kerk, Oudekerksplein 23
  • ca. 16u een korte viering met toespraken
  • ca. 16.45u vertrek in optocht naar het EYE

Met de People’s Climate March laten wij samen met mensen over de hele wereld zien dat we zeer verontrust zijn over het huidige ontoereikende klimaatbeleid, maar dat we geloven dat verandering mogelijk is, en dat wij hier zelf voor op de been willen komen.

Wij doen u graag het idee aan de hand om op een spandoek of anderszins de afbeelding van een duif mee te dragen. De duif die niet meer naar Noach terugkeerde, omdat hij een plekje gevonden had om te wonen. Maar die natuurlijk ook het symbool van de vrede is.

Tot ziens op 21 september!