10 jaar GroeneKerken: hoe is de oecumene bezig met duurzaamheid?

Dit jaar bestaat GroeneKerken 10 jaar!

325 geloofsgemeenschappen sloten zich in die jaren aan bij ons netwerk van groene kerken. Allemaal werken ze aan duurzaamheid, sociale rechtvaardigheid en het vergroenen van hun eigen gemeenschap.

Ter ere van ons 10-jarig bestaan delen we komende maanden een aantal mooie verhalen van kerken en kerkstromingen. Verhalen over de rol van kerken als het gaat om duurzaam leven. Verhalen over wat kerken gedaan hebben om te vergroenen.

Het eerste verhaal verscheen afgelopen week in het Kerkmagazine. Je leest daarin over de aandacht die er binnen de oecumene is voor duurzaamheid:

• Wat maakt dat wij vanuit ons geloof duurzaam willen zijn? Marijke van Duin en Marjolein Tiemens, allebei lid van de werkgroep Theologie, Kerk en Duurzaamheid van de Raad van Kerken, vertellen hierover: “Naastenliefde is een theologische motief om mij sterk te maken voor duurzaamheid. Alles wat ik te veel neem, komt iemand anders te kort. Een duurzaam leven, zo min mogelijk vervuilen, zo min mogelijk verspillen is een vorm van naastenliefde voor huidige en komende generaties.”
  • In Tiel is de oecumenische werkgroep Groene Kerk actief. Ze vertellen: “Onze dominee had al vroeg zijn huis zo aangepast, dat hij van het gas af kon. Hij vertelde erover tijdens een bijeenkomst op het stadhuis. Dat leidde tot bezichtigingen in de pastorie.”

Lees het hele artikel ‘Van God is de Aarde’ in het Kerkmagazine

Voorkant KerkMagzine mei 2021