Plaatsing van zonnepanelen, Opstandingskerk, Assen

Vanaf 9 uur ’s morgens zijn ze op het dak van de Opstandingskerk aan het werk om 36 panelen te plaatsen. Een mooie gelegenheid om te zien hoe deze klus geklaard wordt en om contact te leggen om (later) al uw vragen over zonnepanelen, winst voor het milieu en portemonnee te stellen. In het persbericht van de kerk staan details:

P E R S B E R I C H T

Opstandingskerk Assen plaatst zonnepanelen

De Opstandingskerk in de wijk Marsdijk wordt van zonnepanelen voorzien. Onder deskundige leiding en met hulp van gemeenteleden worden zaterdag 24 augustus 36 zonnepanelen op het dak van de kerk geplaatst, die moeten gaan zorgen voor de eigen energievoorziening. De kerk van de protestantse geloofsgemeenschap is daarmee de eerste in de Noordelijke provincies.
Woordvoerder Otto Lussenburg: ” In Nederland zijn er steeds meer kerken die zonnepanelen of windenergie gebruiken, in het kader van duurzaamheid en zorgvuldige omgang met de schepping. Al jarenlang besteden we binnen onze kerkelijke gemeente aandacht aan deze thema’s. Vandaar dat we vorig jaar het landelijk keurmerk Groene Kerk kregen uitgereikt. Het besluit om met zonnepanelen onze eigen energie te gaan opwekken past daar helemaal bij.”
De verwachting is dat de investering binnen enkele jaren terug wordt verdiend. “Op een monitor in de hal van de kerk kan iedereen nauwkeurig volgen hoeveel energie we opwekken en wat de besparing is die we realiseren.”
Volgens ds. Bert Altena, predikant van de Opstandingskerk, is het heel goed mogelijk dat meer kerkgebouwen in Assen van zonnepanelen worden voorzien: “Dat wordt momenteel onderzocht door degenen die verantwoordelijk zijn voor onze gebouwen. Het zou in ieder geval passen bij ons streven om een groene en duurzame organisatie te zijn. Maar voorlopig zijn we blij met deze actie, die voor iedereen zichtbaar maakt dat we werk willen maken van ons ideaal.”

De Opstandingskerk is zo niet de eerste noordelijke kerk met zonnepanelen, maar wel een van de eersten! In het interview dat ds. Bert Altena aan radio Drenthe gaf, vertelt hij over het waarom van de aanschaf van de zonnepanelen. Luister: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/opstandingskerk-assen-gaat-eigen-energie-opwekken

U kunt de kerk vinden aan:

Wilgenbeemd 2 (wijk Marsdijk), 9403 MA Assen, 0592-341412