Close this search box.

Lezing Rudy Rabbinge over duurzame voedselvoorziening, 5 november, Assen

De internationaal befaamde landbouwkundige Prof. Dr. Rudy Rabbinge verzorgt op woensdag 5 november een lezing in Assen over het thema “Duurzame ontwikkeling en voedselzekerheid”. Door de groei van de wereldbevolking is er de komende 40 jaar 70% meer voedsel nodig. Maar hoe zorgen we ervoor dat daarbij het milieu niet verder wordt belast? Hoe garanderen we in de toekomst de milieudiversiteit?

De lezing vindt plaats in de Adventskerk, Lindelaan 49, en begint om 20.00 uur. Na de inleiding is er voldoende ruimte voor vragen en discussie. De toegang is gratis (vrije bijdrage bij de uitgang).

Rudy Rabbinge is van mening dat de voedselvoorziening absolute prioriteit moet hebben, ook bij het toenemend gebruik van biomassa voor andere producten. In principe kan de wereld ruimschoots in zijn voedsel voorzien, zo verkondigt Rabbinge al jaren, maar dan moet er zeker ook binnen Europa veel meer worden gekozen voor hoog-productieve landbouw en worden opgehouden met het steunen van inefficiënte teelten. Europa zou zelfs de voedselschuur van de wereld kunnen zijn. Rabbinge stelt dat het belangrijk is om de biodiversiteit te bewaren door zo veel mogelijk natuur in stand te houden. En om dan toch de wereldbevolking te voeden, moet op het beperkte landbouwareaal dat overblijft een zo hoog mogelijke productiviteit worden behaald.

Rudy Rabbinge is een internationaal vermaarde landbouwkundige, em. prof Duurzame ontwikkeling aan de Universiteit van Wageningen. Hij was lid van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid en senator voor de PvdA. Momenteel is hij lid van Taskforce Biodiversiteit en Natuurlijke Hulpbronnen, die het kabinet adviseert voor het behoud en duurzaam gebruik van biodiversiteit op de langere termijn. In de afgelopen jaren stond hij in de Duurzame Top 100 van dagblad Trouw.

De bijeenkomst wordt georganiseerd voor iedereen die in het onderwerp is geïnteresseeerd door de werkgroep Economie en Geloof van de Protestantse Gemeente Assen. Het is voor de zesde keer dat een “dankdaglezing” wordt gehouden. Eerdere inleidingen werden onder andere uitgesproken door weerman Reinier van den Berg (2010), theologe en tv-presentatrice Jacobine Geel (2013) en vorig jaar Marjan Minnesma van Urgenda.