Hoe gaan mijn kinderen hier over een paar jaar mee om?

Deze vraag wordt gesteld door een boer in de Boliviaanse hooglanden. Hij ziet zich geconfronteerd met de gevolgen van de klimaatverandering.

Smeltende gletsjers, verstoorde weerspatronen en het groene weiden die veranderen in een dorre woestenij. Generaties lang hebben in de hooglanden geleefd van de agricultuur en veehouderij, in harmonie met de natuur, maar de traditionele manier van leven wordt nu verstoord door de klimaatverandering.

Het wordt voor de boeren steeds moeilijker om hun families te onderhouden, en velen, waaronder veel jongeren, verlaten hun land om te migreren naar de steden. Voornamelijk het gebrek aan water vormt een groot probleem, en verwacht wordt dat in de komende 10—15 jaar de gletsjers en watervoorraad niet zullen voldoen aan de behoefte van de groeiende populatie.

Op de site van Kerk in Actie kunt u een korte film zien over deze boeren en de organisatie Sartawi Sayariy die hen ondersteunt.