Groene Kerk in de schijnwerpers: Oude of Pancratiuskerk in Brummen (Gld)

De Oude Kerk in Brummen meldde zich al snel aan als één van de ‘groene kerken’ in het land. Daar is ook alle reden toe. De gemeente is enthousiast aan het verduurzamen en wil haar ervaringen graag met andere kerken delen.

In de winters van 2010 – 2012 is men kritisch gaan kijken naar het gasverbruik van de kerk. Daar bleek heel wat winst te behalen. De CO2-uitstoot van deze kerk is drastisch omlaag gegaan en dat geldt ook voor de financiële uitgaven. Jongeren van de kerk hielpen met het uitvoeren van temperatuur- en vochtigheidsmetingen. Daarop volgde het besluit om anders te gaan stoken. Er werd een specifieke regeling voor de CV ontworpen en geïnstalleerd. De kerkzaal wordt nu heel snel opgewarmd (met een zo hoog mogelijke watertemperatuur), waardoor het verlies door muren en ramen zo klein mogelijk gehouden wordt. Als de kerkzaal op de gewenste temperatuur is, dan zorgt de binnenthermostaat er voor dat de watertemperatuur naar beneden gaat. Natuurlijk worden de kerkzaal en andere ruimten in Brummen apart verwarmd.

De besparingen die men wist te realiseren lopen op tot 40%. Het eigen onderzoek naar temperatuur, vochtigheid en verbruik zorgde ervoor dat men op feiten gebaseerde besluiten kon nemen over eventuele andere maatregelen. Men plaatste extra radiatorcapaciteit en isoleerde de verwarmingsbuizen waar dit nog ontbrak onder de vloer en er werd radiatorfolie gehangen om warmte-uitstraling naar de muren te beperken. Andere investeringen, als zolderisolatie (duur en relatief weinig minder verbruik) en muurisolatie (te duur), werden niet gedaan. Met de cijfers in de hand konden deze afwegingen zonder veel problemen gemaakt worden.

Jongeren in actie

Bijzonder was ook dat de jongeren, naast hun hulp bij het doen van de metingen, in de 40-dagen periode na iedere dienst de gemeente aanspraken, informeerden en uitdaagden om zelf ook ‘duurzamer’ te gaan leven. Ze rekenden met de koffiedrinkende gemeenteleden de ecologische voetprint uit en zorgden er gelijk voor dat er tips en trucs waren om de voetprint te verkleinen. Verder werd er informatie gegeven over een herbebossingsproject in Kenya en werden mensen geholpen met praktische mogelijkheden om zich duurzamer te gedragen (van korter douchen tot vegetarische recepten!). Op verschillende manieren werd er gewerkt aan het verhogen van het bewustzijn over zuiniger, duurzamer leven van de gemeenteleden. De jongeren kregen  goed de ruimte voor hun activiteiten.

Als je naar de kerk in Brummen kijkt, dan zie je dat duurzaamheid al veel aandacht krijgt. Men gebruikt groene energie, probeert het geld zoveel mogelijk ‘groen te laten werken’, print zo min mogelijk, enz. Dit jaar wil de kerk ook bekijken of de plaatsing van zonnepanelen mogelijk is en wordt er ook in een dienst aan het onderwerp aandacht gegeven.

Meer informatie kunt u krijgen van de heer Henk Ensing. U kunt hem e-mailen de pagina van de kerk op deze site.