Delegatie van de ICCO Cooperation naar de klimaattop in Lima

Lima png horizontaal

In Lima vindt de komende twee weken de grootste klimaattop van het jaar plaats, de COP20 georganiseerd door de Verenigde Naties. Van over de hele wereld komen overheden, civil society en de private sector samen om een bijdrage te leveren aan het tegen gaan van klimaatverandering.

Dit onderwerp ligt in het hart van het werk van het FairClimate programma van ICCO en Kerk In Actie. De delegatie bestaat uit mensen van onze kantoren in Utrecht, Managua, La Paz en Addis Ababa en zal de FairClimate aanpak promoten en verbindingen zoeken met partijen die daaraan kunnen bijdragen.

Het doel is dat landen doelen stellen voor een low-carbon toekomst, het Green Climate Fund vorm te geven en om een brede coalitie van actoren te mobiliseren die potentie in realiteit gaan omzetten. De klimaattop moet een markeerpunt zijn richting de COP21 in Parijs waar bindende verplichtingen aangegaan worden om klimaatverandering te stoppen en de mensen te beschermen die het meest kwetsbaar zijn voor deze veranderingen.

ICCO’s werk tijdens de COP20

Op woensdag 3 december organiseren wij een workshop samen met Fairtrade en HoAREC om het Fairtrade klimaatneutrale Koffie project te presenteren. Daarnaast zijn wij panellid bij workshops over het Fairtrade label voor klimaatfinanciering, REDD+ in de Amazone, de alliantie van Centraal Amerikaanse bossen en mensen. Ook ondersteunen wij onze lokale partners in het opzetten van het Inheems Paviljoen en het coördineren van bijeenkomsten van de Global Forest Coalition.

Wij promoten hoe wij wereldwijd en regionaal werken aan een eerlijker klimaat en wij vragen anderen met ons mee te doen. Onze focus is hoe wij de positie en het leven van de mensen die het meest geraakt worden door klimaatverandering kunnen verbeteren. En hen toegang geven tot klimaatfinanciering die fair en gelijkwaardig is en hun leefomgeving zal verbeteren. Samen met lokale partners van ICCO & Kerk in Actie bieden wij oplossingen aan voor klimaatneutrale waardeketens, low carbon landbouw, voorkomen van ontbossing (REDD+), energie efficiëntie in koken zoals schone kookovens en biogas, en het beschermen van de rechten van inheemse en bosgemeenschappen. Om dit te bereiken werken wij met de private sector, (institutionele) fondsen en de gemeenschappen en kleine boeren zelf. Wij gaan uit van een holistische aanpak op landschapsniveau, lokaal eigenaarschap en opbrengsten.

Wij zullen u tijdens de conferentie regelmatig op de hoogte houden. Volg ons op deze site en via #FairClimateFund

Kijk op de COP21 website voor meer informatie.

Ook in Nederland actief aan de slag tegen klimaatverandering? Kijk dan verder op de website van Groene Kerken.

Neem voor meer informatie contact op met: Neera van der Geest, geest@fairclimatefund.nl en 030 234 8210.